του Νίκου Χαραλαμπίδη από το protagon.gr
Η κατήφεια (γνωστή και ως γκαντίφλα) βασιλεύει. Τα μούτρα μας είναι κρέας και δεν υπάρχει φως στην άκρη του τούνελ. Ούτε καντήλι. Είναι έτσι όμως;
Πριν από λίγες ημέρες, η δικαστική απόφαση που απέρριψε το αίτημα της ΔΕΛΤΑ, της μεγαλύτερης γαλακτοβιομηχανίας στην Ελλάδα και μέλος του ομίλου MIG, δικαίωσε τη δράση της Greenpeace, αναπτερώνοντας την ελπίδα. Τουλάχιστον την ελπίδα κάθε μικρού και αδύναμου, που νοιώθει καθημερινά να τα βάζει με θηρία, σε ένα παιχνίδι που μοιάζει να μην έχει νόημα αφού όλοι λένε ότι είναι στημένο.
Οι λεπτομέρειες της υπόθεσης, ίσως δεν έχουν τόσο ενδιαφέρον, αν και έχουν τη σημασία τους. Αυτό που όμως έχει ενδιαφέρον, ειδικά στις μέρες μας, είναι ότι η ΔΕΛΤΑ χρησιμοποίησε επικοινωνιακά και σαν συγκριτικό πλεονέκτημα -για όσο αυτό την εξυπηρετούσε- την καταχώρησή της σε υψηλή θέση στον Οδηγό Καταναλωτών. Όταν όμως, βάσει των απαντήσεών της, το αποτέλεσμα δεν της ήταν πια αρεστό, κινήθηκε δικαστικά (αίτηση ασφαλιστικών μέτρων) ζητώντας να αποσυρθεί ο Οδηγός Καταναλωτών της Greenpeace. Η εταιρία ισχυρίστηκε ότι αδικήθηκε εσκεμμένα από την περιβαλλοντική οργάνωση (με τη δημοσιοποίηση της βαθμολογίας της ΔΕΛΤΑ στον Οδηγό Καταναλωτών για τα Μεταλλαγμένα στα ζωικά προϊόντα, που εκδίδει η Greenpeace σε τακτά διαστήματα). Το δικαστήριο απέρριψε συνολικά το αίτημα!
Σε ένα «αφανές» δικαστήριο (Μονομελές Πρωτοδικείο), μια «αφανής» δικαστής έβγαλε μια ιστορική απόφαση, επιβεβαιώνοντας ίσως ότι οι ηρωικές πράξεις γίνονται από απλούς ανθρώπους. Μια απόφαση που βάζει το συμφέρον των καταναλωτών και το δικαίωμά τους στην ενημέρωση, πάνω από τις απαιτήσεις της μεγαλύτερης γαλακτοβιομηχανίας της χώρας. Μια απόφαση που λέει ότι, ακόμα και σήμερα, ο Δαβίδ έχει ελπίδες να ρίξει κάτω τον Γολιάθ. Με ένα μικρό, αλλά στοχευμένο βόλι. Και αυτός, να παγιδευτεί από το ίδιο το μέγεθος και το βάρος του, ώστε να πέσει στο καναβάτσο.
Ελπίζω και εύχομαι η συγκεκριμένη απόφαση να ανοίξει δρόμους και για άλλες αντίστοιχες περιπτώσεις. Η είδηση δεν «έπαιξε» σε κανένα από τα «παραδοσιακά» ΜΜΕ (εφημερίδες, τηλεόραση, ραδιόφωνο). Ίσως, τα πάλαι ποτέ κυρίαρχα ΜΜΕ και αυτά που μονοπωλούν τη διαφημιστική πίτα, σκέφτηκαν ότι – στις εξαιρετικά δύσκολες μέρες μας – δεν μπορούν να ρισκάρουν, δυσαρεστώντας ένα τόσο μεγάλο εν δυνάμει πελάτη! Στην καλύτερη περίπτωση, υπήρξε αναφορά σε «μεγάλη ελληνική γαλακτοβιομηχανία».
Η απόφαση όμως αξίζει πολλά, επειδή βγήκε ακριβώς μέσα στο συγκεκριμένο οικονομικό, πολιτικό, και κοινωνικό πλαίσιο. Λίγες ημέρες πριν από τον αναμενόμενο καυτό Σεπτέμβρη, η απόφαση του δικαστηρίου ήρθε να μας τονώσει το ηθικό. Ήρθε να ρίξει λάδι στο καντήλι της ελπίδας. Τελικά είναι μάχες που αξίζει να τις δίνεις ακόμα και όταν μοιάζουν χαμένες. Αρκεί να το πιστεύεις, να το θέλεις και να έχεις μερικές χιλιάδες ανθρώπους, να σε υποστηρίζουν ανιδιοτελώς!
ΥΓ. Όσο για τη «μεγάλη ελληνική γαλακτοβιομηχανία», μπορεί να χρησιμοποιήσει υπεύθυνα το μέγεθος και το αξιόλογο δυναμικό της, στο πλαίσιο της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, για να ανοίξει δρόμους στην πιστοποίηση και τη σήμανση, στην ποιότητα και τον ανταγωνισμό.
*Ο Νίκος Χαραλαμπίδης είναι διευθυντής του ελληνικού γραφείου της Greenpeace.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου